עוד

החידה הגדולה של משפחת סנה

באמצע ינואר 1952 אסף ד"ר משה סנה, מבכירי מפ"ם, את תומכיו. לאחר עימותים קשים במפלגה על רקע שאלת ההתייחסות למאסרו של שליח מפ"ם לצ'כוסלובקיה, מרדכי אורן, בעוון פעילות ציונית, ובעקבות המחלוקת שפקדה את התנועה הקיבוצית על היחס הראוי לברית המועצות עם פניית בן-גוריון לתמיכה בארה"ב, חשו אנשי סנה שאין הם יכולים למצוא עוד את מקומם במפלגתם של יעקב חזן ומאיר יערי.
 
בין תומכיו הנלהבים של סנה היו כאלה שצעדו עמו עוד מימי כהונתו כראש המטה הארצי של "ההגנה". שביתת הימאים הגדולה בנובמבר 1951 קירבה אל מפלגתו של סנה דמויות הרואיות כנמרוד אשל האגדי, כאשר רק מפ"ם ומק"י היו אלה שהתייצבו בגלוי למען הימאים. סנה, הדמות הכריזמטית ביותר בשמאל של מפ"ם, שימש לרבים מוקד הערצה; המעבר החד שעשה מתמיכה ב"ציונים הכלליים" לתמיכה גלויה בסטאלין ולערעור על הציונות בשם המרקסיזם-לניניזם, סחף אחריו רבים, לרבות אלה שנטלו חלק פעיל במאבק להקמתה של ישראל ונלחמו במלחמת 1948.
 
סנה החל לנהל רומן עם המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שאליה הצטרפו שנים ספורות לפני כן תומכיה המובסים של הליגה לשחרור לאומי בראשות תופיק טובי, אמיל חביבי, בולוס פרח ואחרים. מנהיגי מק"י היהודים, מאיר וילנר ושמואל מיקוניס, רצו בסנה כדי לקבל אחיזה משמעותית יותר בשמאל של מפ"ם ופיללו לצמיחתה המהירה של מק"י על חשבון מפ"ם המפוצלת. סנה הסביר בדיעבד כי ראה בברית המועצות כוח עולה ורצה לקשור את גורל מדינת היהודים בגורל הגוש המזרחי. החברים הערבים ראו את סנה בעין בלתי-אוהדת. עברו ב"הגנה", מעמדו ביישוב היהודי, קשריו עם הממסד, כל אלה גרמו להם לראות בסנה אישיות מפוקפקת שיש להיזהר ממנה. מבין היהודים, וילנר היה היחיד שהאמין כי סנה מעולם לא השתחרר מעברו הציוני; זמן לא רב לפני מותו, שבור מצער על התפוררות ברית המועצות והמפלגה הקומוניסטית הישראלית, אמר וילנר כי היה משוכנע מלכתחילה כי סנה היה סוכן השירות החשאי הבריטי.
 
כך, ב-20 בפברואר 1952 התפלגו אנשי סנה ממפ"ם והקימו את סיעת השמאל בכנסת, סיעתה של מפלגת השמאל הסוציאליסטי. ב-1 בנובמבר 1954 הצטרפו מאות רבות של תומכי סנה, חברי מפלגתו, בגאווה ובתחושת שמחה מתפרצת אל שורות מק"י. הם לא ידעו כי בתוך פחות משנתיים, עולמם ייחרב עם גילויי הוועידה העשרים של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות על פשעי סטאלין. הימים היו ימי האהדה הגדולה לסטאלין; מודעת-האבל שפורסמה ב"על המשמר" עם מות המנהיג בשנת 1953 רק חיזקה את השמאל במפ"ם – ואת השאיפות של מק"י להניח את ידיה על המתפלגים.

התפלג. משה סנה

סנה הלך לעולמו פחות מעשרים שנה לאחר שהצטרף לשורות המפלגה הקומוניסטית; במהלך הרומן שניהל עם בריה"מ, שהסתיים באקורד צורם ביוני 1967 עם תמיכת מק"י בראשותו ובראשות מיקוניס במלחמת ששת הימים ובסיפוח ירושלים (המתנגדים היחידים היו קומץ חבריה היהודים של רק"ח, שהוקמה על בסיס החברים הערבים במפלגה). סנה הוכה בהלם כאשר בשנת 1958 נחשפו מגעים בתוך מק"י להקמת מחתרת-פעילה; הוא התבייש בחיבורו "פרקים בשאלה הלאומית לאור המרקסיזם-לניניזם", וראה באכזבה את המשטר הסובייטי. בערוב ימיו, בנסיעותיו מהרצאות שונות, התלווה לאיסר הראל, ראש הש.ב. המיתולוגי; משניסה הראל לחלץ ממנו מידע באשר לחששותיו מפני המשטר הסובייטי, ענה סנה: "הייתי שם, אני מכיר אותם, ראיתי את הזדון בעיניהם".
 
בצוואתו רשם סנה כי אינו מתחרט על דבר מלבד שלילתו את הציונות, "דבר שאין לו לא צידוק עיוני ולא מעשי". במרוצת השנים, התפזרו תומכיו בין מפלגות השמאל השונות: מפ"ם, של"י, רצ, מרצ, והיו גם כאלה שלאחר הצטלבות-פומבית שבו אל חיק הקומוניסטים הישראלים, מנסים לשכנע את עצמם בדבר עתיד המרקסיזם-לניניזם והסוציאליזם הריאלי.
 
* * *
 
ד"ר אפרים סנה, בעבר חבר תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, הודיע היום שהוא פורש מהכנסת ומבקש להקים מפלגה חדשה. השקפותיה של המפלגה החדשה דומות להפליא לאלה של אביו, משה. יש בהן גוון מיליטריסטי, הן ניחנות ברטוריקה סוציאליסטית קלה, מורגשת בהן הפנייה אל היושר האישי והן מנסות אפילו ללכת על טרנדים מסוימים (בחירת חברי המפלגה באמצעות האינטרנט).
 
נדמה שאין צורך ללמד את סנה שיעור בפוליטיקה; הוא הכיר מבית-אביו את המחיר האישי שמשלמים פוליטיקאים על טעויות, הרפתקאות, יושר מקצועי ואישי, מסירות לאידיאולוגיה, ועוד. במונחים של ימינו, סנה הוא דינוזאור; איזה פוליטיקאי היה מוותר על מקומו בכנסת ביודעו כי לא רבים הסיכויים שייבחר בשנית?
 
גם הציניקנים שיגידו כי סנה מבין שספורים ימי הממשלה והכנסת, לא יצליחו לפרש מדוע בחר להקים מפלגה חדשה ולא לנסות ולהיכנס אל שורות מפלגות אחרות. כמו אביו, התנהגותו של סנה היא במידה רבה בגדר חידה. אולי ביקש סנה לפרוש מהפוליטיקה במחאה ולא בהפסד צורב בפריימריס? אולי רצה להותיר חותם כאביו?
 
כאביו, סנה יישאר חידה בפוליטיקה הישראלית.

מודעות פרסומת

6 מחשבות על “החידה הגדולה של משפחת סנה

  1. עם כל ההרכה לאפרים סנה, ויש הערכה, הוא רחוק מאד מכשרונו הרטורי וכושר הכתיבה והניתוח האינטלקטואלי של אביו. חבל על אבדן כשרונו של אביו שאילו היה נשאר במפ"ם או חובר למפא"י היה מגיע לעמדות הנהגה בכירות במדינה.
    אגב האב והבן היו רופאים. האב כמעט ולא עסק במקצוע. אפרים סנה היה רופא בסיירת מטכ"ל, השתתף במבצעים, ביניהם מבצע אנטבה אך כפוליטיקאי היה חיוור למדי.

  2. יש הבדל עצום בין השקפותיו של אפריים סנה לבין אלה של אביו.
    משה סנה הגיע למפלגה הקומוניסטית גם מהפן החברתי כלכלי, ואילו אפריים השתתף בקואליציות ימניות ש"טחנו" את ציבור העובדים עוד ועוד.
    בנוסף לכך – ראייתו את הסכסוך הפלשתינאי-ישראלי היתה ברובה דרך משקפת צבאית.

  3. דוד, אם כבר אז תהיה עקבי:
    ראשית אתה כותב "מלחמת "1948 ואח"כ אתה כותב "מלחמת ששת הימים"?
    או שאתה מאמץ לחלוטין את הטרמינולוגיה של שונאי ישראל וחובבי תיאוריות הנכבה, וכותב גם "מלחמת 1948" וגם "מלחמת "1967, או שאתה אוחז במינוחים המקובלים על מי שטובת מדינת ישראל לנגד עיניו: "מלחמת השחרור/עצמאות/קוממיות", "מלחמת ששת הימים" וכן הלאה.

    בכל מקרה, תהיה עקבי. בחייאת.

  4. אינני מכיר את אפרים סנה ואינני מכיר את שיקוליו לפרוש מן המפלגה ולהקים מפלגה חדשה. אך יש לי תחושה שזו איננה הנטישה הראשונה שתתרחש לקראת הבחירות הבאות לכנסת. שם המשחק בבחירות הקרובות יהיה יושרה אישית ויכול מאוד להיות שתחת הכותרת הזו תצליח מפלגה חדשה להרים את ראשה. לצורך כך זו צריכה להיות מפלגה של אדם מרשים וידוע שידיו טהורות ודעתו צלולה. נסיונות העבר לבנות על הכיוון הזה הובילו לתוצאות עלובות. ראה מקרה לובה אליאב, אך ייתכן שבמסע בחירות חכם מלמטה המנצלת את תחושת הדרדור המוסרי המתמשך בציבור עוד תדע מפלגה כזו ימים טובים. משה סנה היה אדם מוכשר ומיוחד שבחר לעבור לשוליים והחמיץ או ויתר על האפשרות להיות שחקן מפתח בפוליטיקה הישראלית. בנו הוא איש מוכשר ומרשים אך נטול כוח הכריזמה של אביו

  5. נו מה זה עכשיו, כל שמאלני פוסט\אנטי-ציוני יקבל פרסום? אז הוא הלך לסטאלין, יופי לו. במה זה שונה מהגווארדיה של גילמן שעולה לרגל לממשלת החמאס כל שני וחמישי ומגינה עליה בגופה? חבורת רק"ח וחבורת "תיאוריה וביקורת" היא אותה אדרת בשינוי אדרת, פעם אדרת אדומה ופעם אדרת ירוקה עם פסוקים מהקוראן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s