אורי ושולה כבר לא רוצים להיות יהודים

לפני עשרה ימים לערך נדרש בית המשפט המחוזי בירושלים להשיב לאחת העתירות המעניינות שהוגשו בשנה האחרונה. על העתירה חתומה רשימת אנשי שמאל מהמפורסמים בארץ, בהם העיתונאי ואיש "העולם הזה" לשעבר אורי אבנרי, שרת החינוך בדימוס שולמית אלוני, המחזאי יהושע סובול, הפרופסור לפילוסופיה יוסף אגסי ורעייתו יהודית בובר-אגסי, אלון אולארצ'יק, פרופסור רוברט לו-יון מהטכניון בחיפה, המזרחן יהושע פורת, עאדל קעדאן שזכור בעיקר מפסיקת בג"ץ בנוגע ליישוב קציר ואיש התנועה הכנענית, הבלשן הפרופסור עוזי אורנן, אחיו של המשורר המנוח יונתן רטוש.
 
העותרים ביקשו מבית המשפט להכיר בקיומו של לאום "ישראלי" ולרשום אותם כישראלים – ולא כיהודים. העותרים ביקשו "פסק דין הצהרתי, על-פיו הלאום של המבקשים הוא ישראלי, וזאת על מנת שפסק הדין ישמש את המבקשים כתעודה ציבורית לצורך הבקשה לשינוי פריט הלאום במרשם האוכלוסין ובכל תעודה רשמית שבה מופיע פריט זה".
 
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, נעם סולברג, החליט לדחות את בקשתם. סולברג טען כי "הלכה למעשה, מבקשים המבקשים לברוא בריאה שכזו, יש מאיִן. הדבר הוא מעבר לכוחותיו של בית המשפט. גם לגישת המרחיבים בנושא השפיטות, הרי שכאן המקום להצר בה". "אין בנמצא – מבחינת החוק והמשפט – לאום ישראלי, ואל לו לבית המשפט לברוא בריאה שכזו יש מאיִן, לחוקק במקום לשפוט".

אבנרי. לא רוצה להיות יהודי

סולברג הטעים כי אין בפסק דינו "כדי לומר שאין בנמצא לאום ישראלי, בנפשו של אדם, במצעה של קבוצת אנשים, אצל מגזר כזה או אחר במדינה. פרופסור עוזי אורנן, והמבקשים האחרים, מאמינים כי הם בני הלאום הישראלי. אמונה זו אומנם ראויה לכיבוד ולהערכה , אך היא אינה זקוקה לגושפנקא משפטית".

* * *

אפשר להעלות תמיהות רבות על עיתוי הגשת העתירה הזאת (היא הוגשה לפני שנה לערך). ביחס לכל מדינה מערבית אחרת, חופש הדת בישראל הוא מהגדולים ביותר, ויעיד על כך מי שמכיר את יחסי הדת והמדינה בארצות הברית, למשל. אמנם ישראלים רבים מצרים על היעדר הזכות הגדולה לנסוע באוטובוס בשבת (לבד מחיפה, בה ישנה תחבורה בשבת מכוח הסטטוס-קוו, ובתל אביב, בה נוסעות בסופי שבוע מוניות שירות), אולם מלבד זאת ישנם עסקים הפתוחים בשבת באין מפריע (שהרי נפשו הסוציאליסטית של השמאל המעודן אינה מכירה בזכות מנוחת העובד בשבת ותובעת שופינג פרוע בוויקנד), ניתן לרכוש חזירים ושרצים במרכזי הערים, בתל אביב יש חיים מפותחים מאוד של הקהילה ההומו-לסבית, הזנות פורחת, הסחר בנשים חוגג, הנוער מכור לכל טמטום פורנוגראפי ומעולם לא התפרנסו רבים כל כך הרבה כל כך ממיטב הזבל המערבי שגויר כהלכה על ידי ערוץ 2 והפך לשגרה בכל אמצעי תקשורת מרכזי.
 
אז מה באמת מניע את זקני השבט הללו, שחלקם כבר עברו מזמן את גיל הגבורות (אלוני, אבנרי, אורנן, אגסי), לשלוף מהבוידעם את שרידי הכנעניות מהימים הטובים של "הפעולה השמית" ולפנות לבית המשפט בבקשה שיאפשר להם להירשם בערוב ימיהם כישראלים – ולא כיהודים?
 
שהרי ניתן להבין כיצד בשנות המדינה הראשונות (רטוש החל לכתוב את כתביו המשמעותיים רק בשנת 1939; אבנרי הקים את "הפעולה השמית" בשנת 1956), היה רצון להשפיע – בתנאי הזמן והמקום – על ההוויה הייחודית שמתהווה בארץ ישראל. אולם מה קרה עכשיו? מדוע קמו להם ראשי השועלים האלה והחליטו לעשות מעשה ולפנות לבית המשפט (שהרי תמיד כשלו במאבק על תמיכת הציבור הישראלי ונחשבו למיעוט זניח) כדי שיכיר בהם כישראלים גרידא? האם היו מוכנים להיפגש, למשל, עם קבוצת אינטלקטואלים ערבים שהיתה מבקשת לטעון שאין עם פלסטיני אלא ישנו לאום פלישתי שמאחד את כל יושבי הארץ?

* * *

הניסיון לפענח את הקוד של השמאל הישראלי תובע מאמץ רב, פסיכולוגי, פילוסופי, סוציולוגי והיסטורי. שהרי אחד הדברים הראשונים שנדרש להתחייב להם אדם אשר מבקש להתקבל למילייה הרדיקלי הישראלי הוא שלילת קיומו של העם היהודי. משה סנה עשה זאת כשחיבר את ספרו "סיכומים בשאלה הלאומית לאור המרקסיזם-לניניזם", אותו פירסם ב-1954 עת הצטרף למפלגה הקומוניסטית, ומאז נהוג בשמאל הריטואל הקבוע של ההתכחשות ליהדות במובן העמוק של המונח. המנהג המגונה הזה התפשט כבר מזמן מהשוליים הסהרוריים של השמאל אל עבר מרכזו. ביטוי הנפסד והנלעג היה בנהנתנות ובאגואיזם של "שינוי", אולם לפיד וחבריו ייצגו בסך הכל את האליטה הדקה של בעלי ההון שבסך הכל חולמת לבלוס נתחי בייקון בשקט ולפנטז, בלגימות יין צרפתי מעודן, מה היה קורה אילו הערבים, החרדים, המזרחים והעניים היו נעלמים לפתע מהנוף. הביטוי היותר רציני שלו הוא בקהילת הסלבריטאים של השמאל המבקשת לעשות נפשות לרעיון העוועים של הכחשת קיומו של עם יהודי, שעובד בבתי המדרש של המהפכה הרוסית והתגלגל למחלקות להיסטוריה ולפילוסופיה של ימינו.

טומי לפיד. לאכול בייקון בשקט

עם זאת, מבלי להתיימר להבין את נפשו המורכבת של השמאל הישראלי, אפשר רק לומר דבר אחד פשוט וברור. פרויקט ההכחשה מבית המדרש של אבנרי, אלוני וחבריהם מיועד להכשיר את הפרוגראמה הפוליטית של מדינת כל אזרחיה המתנתקת מכל קשר – ולו הזעיר ביותר – למצע היסודי שעל בסיסו הוקמה מדינת ישראל. הפרויקט הזה מבקש לאשר לא רק את ההתנתקות מהלאומיות היהודית אלא גם את המסמך הקרוי "החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל", המבקש לכונן פעילות ציבורית, רעיונית, פוליטית ותרבותית של ערביי ישראל במנותק – ואולי על חורבות – מדינת ישראל. בחזון זה נכתב, אגב, שאחד המאפיינים של האתנוקרטיה הישראלית הוא "ניתוק זיקת הזהות בין הערבים פלסטינים בישראל לשאר חלקי העם הפלסטיני והאומה הערבית וזו האסלאמית וניסיון להבניית קבוצה חדשה 'ערבית ישראלית' או 'ערבי ישראלי'". הדיבורים הנאים על אומה ישראלית חדשה נעצרים, מסתבר, כשזה מגיע לערביי ישראל הדורשים – ובדין – התייחסות קונקרטית אליהם כמיעוט לאומי שאין לו שום קשר לנעשה פה מלבד עוינות פוליטית יסודית לישראל.
 
הניסיון להכשיר את הפרוגראמה הזאת הוא גם ביטוי לקרע העמוק שנפער בין השמאל הישראלי, המתהדר בחילוניות א-לאומית, קוסמופוליטית, אקס-טריטוריאלית הבוראת יש מאין (והרי אף אחד מהם לא נתן ולו הסבר קוהרנטי אחד למאפייני הלאום הישראלי), לבין רוב תושבי הארץ הזאת שרואים עצמם כמשתייכים לשתי התנועות הלאומיות הגדולות שמנהלות ביניהן מלחמה בת למעלה ממאה שנה. שהרי הטרגדיה היא בדיוק בכך שאת הארץ מאכלסים שני לאומים – יהודי וערבי – שבמשך עשרות שנים מנהלים שיח של חירשים האחד עם האחר, המצטיין בפער עצום מבחינת ערכים, נורמות, תרבות שלטונית והיסטוריה פוליטית.
 
המאמץ התיאורטי – הבלתי-מתוחכם, יש לציין – לדבר על "לאום ישראלי" הוא ביטוי למהלך כולל שמבקש להקים פה חברה דיסטופית באמצעות פלפולים ליברליים המתעלמים לחלוטין מהשינוי המהותי שהתרחש בשנים האחרונות בזירה המקומית והבינלאומית, שעיקרו התפתחות מלחמת תרבויות אכזרית – ששיאה בפיצוץ מגדלי התאומים – מזה, ועליית משטר חדש המדבר במפורש על הכחשת שואה והשמדת עם, מזה.
 
בין לבין, התמוטטה לחלוטין ההסכמה שהחלה להתפתח מאז שנות השמונים על חלוקת הארץ והקמת שתי מדינות. יותר מאי פעם, הארץ איננה בת חלוקה והמאבק איננו עוסק עוד בנסיגות משטחים ובפינוי התנחלויות. היטיב לבטא זאת סמיר קונטאר שאמר כי "העימות עם ישראל יסתיים רק בהיעלמותה". רק אדם המנותק לחלוטין מהשינויים שהתרחשו פה בשנים האחרונות יכול להתעלם מהעובדה היסודית לפיה הסכסוך בין התנועה הלאומית היהודית לזו הפלסטינית, כפי שהכרנו אותו במשך כל עשרות השנים האחרונות, תם. הסכסוך החדש הוא שונה במהותו ותובע התייחסות שונה.
 
ההתעסקות בהכחשת קיומו של עם יהודי, שרובו מצוי בישראל ומפתח פה חיים יהודיים מלאי סתירות, מורכבים, בעייתיים ומרתקים, שדובר עברית וחושב יהודית, מבטא את אותה כמיהה כוזבת של יהודי גרמניה בסוף המאה ה-19, שהיו בטוחים כי אם רק ינטשו את היהדות, יתקבלו לחברה הגרמנית בזרועות פתוחות. אולם אם חנה ארנדט, שנמלטה פעמיים במהלך חייה מרדיפות וממוות – מברלין ומפאריס – לא הבינה זאת, כיצד יבינו את זה אבנרי ואלוני המבקשים לזכות בחיבוקה החם של הלאומיות הפלסטינית ולקבל רהביליטציה על חטאם המרכזי – היותם יהודים?

מודעות פרסומת

16 מחשבות על “אורי ושולה כבר לא רוצים להיות יהודים

  1. המטרה היא שינוי בתעודת הזהות.
    האם בתעודות הזהות/דרכונים של אזרחי ארצות הברית או אירופה רשום כזהות 'יהודי' או 'מוסלמי' ? ואם כן, באיזו מהן?

  2. "חופש הדת בישראל הוא מהגדולים ביותר" – הלו?! אנחנו מדבירם על אותה מדינת ישראל???

    מדינה שבה כל עינייני המשפחה נתונים לשליטת הגופים הדתיים, שבה אם אתה מתעקש להתחתן בתוכה אתה חייב להתחתן לפי חוקי הדת שהדביקו לך, ואפילו אם התחתנת בחו"ל בנישואין אזרחיים, פירוק הנישואין חייב להיות בבית דין דתי? המדינה בה יש אלפי זוגות שלא יכולים להתחתן במדינה, כי הם כביכול שייכים לדתות שונות?

    על מדינת ישראל הזו אתה מדבר?

    על המדינה שבה יש לגורמים הדתייםפ הקיצוניים ביורת זכות וטו לגבי השאלה מי שייך למדינה ומי לא?

    כל הזוועות האלה ימשיכו להתקיים כל עוד לא תהיה הפרדה בין המימד הדתי של היהדות, למימד הלאומי (שהעותרים קוראים לו לאומיות ישראלית).

  3. מי שמתעלם ממה שקרה פה בעשרות השנים האחרונות זה אתה, מר מרחב. מאז קום המדינה נוצרה כאן תרבות ישראלית לאומית חילונית, שאומנם רוב מקורות ההשראה שלה הגיעו מהיהדות, אבל התמזגו בה יסודות משאר התרבויות באיזור.
    אני ישראלי ולא יהודי בזה שאני חוגג את החגים היהודיים, אבל גם יוצא עם חברים בכריסמס ובסילבסטר ומברך את חברי המוסלמים ב"רמאדן כרים". אני ישראלי ולא יהודי בזה שהמרכיב המרכזי בזהות שלי הוא התרבות שנוצרה כאן בעשרות השנים האחרונות (גם אם אני מתנגד לה), תרבות שכוללת את אריק איינשטין ושלום חנוך ושושנה דמארי ועופרה חזה ופרפר נחמד ומנשה קדישמן ואהרון ברק ועוד ועוד ועוד…
    כל אייקוני התרבות האלוף במוזיקה, בקולנוע, בפוליטיקה וכו'… לא שאבו את השראתם מתוך ה"יהדות" (גם אם בצעו שירים יהודיים או דיברו בשם היהדות), אלא מתוך הסביבה החברתית שבה הם צמחו.
    ווהכי חשוב – אני ישראלי ולא יהודי מתוך הידיעה שלי ולחברים הלא יהודים שלי, על פי ההלכה והחוק, יש אינטרסים משותפים ומאבקים חברתיים משותפים שאנחנו ננרתמים יום יום – במפלגה, במקומות העבודה – על מנת להגשים אותם. במקרה של מלחמה מי שיסבול יהיו אנחנו הישראלים, ולא "העולם היהודי" בכללותו. להיות ישראלי פירושו להיות בן הארץ הזו, שחי בה ומעורה בתרבותה ובשפתה ובמאבקיה.
    אני ישראלי.

  4. בין אנשי הקבוצה נמנים פרופ' עוזי אורנן ועידן סובול, אשר מהיכרותי עימם אינם אנשי שמאל כלל וכלל. איני יודע לגבי שאר החתומים על העתירה, אבל אני מניח שיש בהם עוד אחד או שניים אשר אינם בהכרח אנשים המזוהים עם השמאל הפוליטי במדינת ישראל.

  5. דוד, להגיד שחופש הדת בישראל הוא מהגדולים ביותר זו דמגוגיה לשמה. יש אכן חופש דת, אבל לדתות ספציפיות, הכוונה לאורתודוכסיה היהודית וכמו כן לפלגים הקיצוניים של האיסלם השיעי והסוני. בהקשר זה הערבים במצב חמור יותר משום שליהודי יש את מערכת המשפט החילונית כחלופה לדיינים, אך נשים מוסלמיות, בדיני משפחה לדוגמא, מופקרות הלכה למעשה לחוקי דת היאים לימי הביניים.

    אינני יודע את המניעים האמיתיים של החבורה הזו. אני אבל יודע שיש בעיתיות מסויימת כאשר אין הפרדה בין דת ומדינה ומצד אחד קיים חוק השבות שקובע מיהו יהודי ע"ס חוקי גזע נאצים (מספיק להיות "רבע" יהודי על מנת לעלות ארצה) ומאידך חוקים אורתודוכסים שאינם מכירים בחלק מהעולים ע"ס חוק השבות.
    בפועל נוצרה שיכבה של יהודים-לא יהודים, אני חושב אגב שאלון אולארצ'יק בדיוק בגלל זה הצטרף לחבורה.
    אל לך להתעלם מעשרות אלפי עולים ממזרח אירופה, שחלקם הגדול אזרחים למופת ונמצאים במילכוד ההגדרה של מיהו יהודי. וילדי העובדים הזרים שגדלו וסיגלו לעצמם את שפת המקום ומנהגי הארץ. אם כל אלו לא ישראלים, אז מי כן?

    הגיע הזמן לחשבון נפש. ישראל זקוקה להפרדת דת ממדינה. הליכי הגיור שרק הוחמרו לאחרונה מוכיחים שאולי צריך להחליט מה המדינה הזו רוצה להיות.

  6. רוצים להעלם ?
    לא !,אין אשפרות זו בקיים .
    יהודי הוא יהודי גם אם יבחר להיקרא אחרת .
    (נא לעיין בהיסטוריה ).
    לא מפחיד אותי אותו מיעוט שאולי יסחוף איתו עוד כמה מאות .זו תנועה שסופה להעלם כמו שצצה .
    ואני בשלי "כל עוד בלבב פנימה נפש יהודי הומיה "
    והיא הומיה .
    והעיקר לא לפחד כלל .

  7. יתכן ומדובר פשוט בקצוה ששמה לה להיות אנטי בלי לחשוב על שהם בעד.

    כלומר, היה הגיוני הרבה יותר אם הם היו מעוניינים למחוק בכלל את המילה "לאום".

    אם היית נותן לי את האופציה אז הייתי מעדיף במקום "יהודי" שהיה כתוב לי "בן-אדם" או משהו כזה.

    למעשה אבנרי וחבריו לא באמת מעוניינים להגיד משהו אוניברסלי אלא פשוט להיות אנטי למה שקיים.

    השורה שבה כתבת שיש לנתח את השמאל מבחינה פסיכולוגית הייתה מאוד מאוד נכונה. באמת יש כאן היסטוריזציה ותסביכים של עשרות שנים שיותר מאשר יש להם איזה פואנטה הם פשוט מייצרים ריאקציה.

  8. פוסט מעניין

    תזהר, אתה עלול למצוא את עצמך מסומן על ידי מיטב השמאלנים כ"ימני קיצוני" כי אתה לאט לאט מתפכח.

    ולא מתפכח מהשמאלנות אלא מתפכח מההלקאה העצמית של השמאל ומהשנאה העצמית.

    כן, לאלוני וחבריה יש שנאה עצמית נוראה.

    הם עוד יסקלו אותך בכיכר העיר על כך שאתה מכיר בעובדה הבסיסית כי מישהו בצד השני – ולא תמיד באשמתנו – פשוט לא מוכן להכיר בזכות קיומנו כיהודים במקום הזה.

    הם רוצים שלוש מדינות פלשתיניות: בעזה, בשטחים וכעת כאן.

    וכן, הם לא רוצים שלוש מדינות פלשתיניות בגללנו.

    לא כל דבר בגללנו.

    you need two for tango

  9. אומרים 'תודה' על מאמר משובח. ואם זה שווה משהו, אז דוד, דע לך, אתה לא לבד. מנסיוני כמורה המסר הפשוט והמדויק שלך עובד. גם על רוב היהודים, גם על רוב הערבים. יש מקום למעט אופטימיות. תודה ותמשיך

  10. לא להאמין איך בדרך אלגנטית ומושכלת, לכאורה, הטלת דופי בציבור כה רחב שדבק המטרותיה האמיתיות של המדינה.
    ההתכחשות ללאום, לכאורה, היהודי אינה חדשה.
    להזכירך, כותרות העיתונים היו "מדינה עברית, ולא מדינה יהודית.
    היהדות כתופסת מקום מהותי יותר בזהותו של אדם מאשר דת, והפיכתה לחלק אינטגרלי – הגיעה בשיאה ע"י הנאצים, שראו בה גזע ולא עוד דת בלבד. כי כזכור, בעתות קודמות בעת רדיפות היהודים, כל שצריך היה אדם היה להתנצר. אולם לא עוד.
    אפילו בהכרזת העצמאות, בין 11 הפעמים מה מוזכר המושג ,עם", הקפיד בן גוריון לציין ולו פעם אחת "עם עברי". ולא בכדי. היה זה במסגרת השאיפה ללאום ישראלי עברי.
    (יתרת הפעמים היה המושג אמנם עם יהודי, אולם זאת בשל הרצון לרצות את הדתיים מחד, ובתוקף ההכרח להמשכיות משפטית של הכרזת האו"ם שדיברה על בית לאומי לעם היהודי)
    הזכות שלנו ללאום גוברת על היוהרה שלך ללגג עלינו ולזלזל בנו בצורה שכזו

  11. ניר, אני לא יודע באיזו מדינה ולמעשה גם באיזו פלנטה אתה חי, אבל אני בטוח שלא במדינת ישראל. המונח "עברי", גם באידיאולוגיה הכנענית (ומובן שבזו של תנועת העבודה ושל הציונות הסוציאליסטית) ביטא מטמורפוזה בזהות היהודית, מדת ללאום ומעם חסר ריבונות לעם השוכן בארצו.

    אין ספק שאלמלא הזיקה בין ערביי ישראל לבין העם הפלשתינאי עימו יש לנו קונפליקט לאומי מדמם, היה מתאפשר שילובם היותר מחיוני בחברה הישראלית ובלאום המהווה אותה, המבוסס רובו ככולו על זה היהודי. מה שמפריע לכך הינו כמובן היות אותו מיעוט חלק מרוב אזורי ומעם עימו אנו נתונים בסכסוך ממשי, ולא הגדרה בתעודת זהות…

    הטענה שלך, לפיה היהדות הינה דת בלבד ושהפיכתה ללאום מקבילה באופן כלשהו להצגתה כגזע, נלעגת בה במידה שהיא מושרשת בתעמולה אנטי-ציונית ואנטישמית ותיקה, וככזו אינה ראויה להתייחסות נוספת.

  12. דוד,
    ההתרסה של השמאל המאשים תמיד את עצמו-עצמנו כנגד היהדות היא חלק מהמסע המאורגן להפסקת החיים היהודים-ציונים-ליברליים כאן במקום הזה. במשך כל השנים הם עסקו בניסיון לבצע מהלכים הפכפכים, הנחשפים לאחרונה בבלוג שלך בכשרון רב.

    החל מהניסיונות להאמין באידיאולוגיה קומוניסטית שהפכה את המפלגה הקומוניסטית על גלגוליה למפלגה ערבית נוספת שלא מאמינה בהתארגנות פוליטית משותפת עם יהודים מתוך אמונה כי בישראל היהודית יכול להיות שוויון בין ערבים ליהודים בלא לשנות את ציביונה של המדינה.

    וכלה בניסיונות של כל מיני לשינוי האופי האישי.

    האבחנה המדויקת שלך לגבי טומי לפיד ז"ל מדויקת אף היא. האיש החדיר למוחותינו במשך תקופה ארוכה (בשטיפת מוח מתוחכמת למדי) כי החרדים היא האסון של כולנו. באנטישמיות צרופה שלא מאמינה בכבודם, לא מתוך ויכוח אידיאולוגי או חברתי-חינוכי-כלכלי עם קהילה זו.

    לפיד וחבריו מאמינים יותר בהידברות עם הערבים מאשר בהידברות עם בני עמם.

    טוב, זו דמוקרטיה אמיתית…

    אהה, כן ושכחנו שאנחנו העלנו את החמאס והמצאנו את החיזבאללה. והכל באשמתנו.

    הבלעדית כמובן.

  13. הם מנסים ליצור סוג חדש של טיפוס אידיאלי על חשבון מה שהם תופסים כמשהו מאוד לא אידאלי ומתועב. הם לא למדו את הלקח שאין דבר כזה טיפוס אידיאלי.

  14. אף על-פי שאני נוטה לקבל חלק הארי של דבריך, אאני חושב שדווקא בעניין הישראליות אתה טועה.
    הלאום שהתפתח במדינת ישראל, אף על פי שצמח מתוך (שארית) העם היהודי, אינני יודע כמה נכון יהיה לקרוא לו עם-יהודי, שכן הוא שונה וייחודי הן ממה שהיה במובהק ה"עם היהודי" (במידה ואנו מניחים שעם הוא לא רק תודעה לאומית אלא גם מאפיינים כלשהם) – יהדות מזרח-ומרכז אירופה שלפני השואה, והן מיהדות התפוצות של ימינו, שדומני שהיא ממשיכה באופן ישיר יותר את הקיום היהודי המסורתי, אם כי גם כאן ישנם הבדלים רבים.

    לכן, לעניות דעתי לטעון שהלאום היהודי בישראל הוא למעעשה לאום ישראלי, אין זו טעות אלא, לעניות דעתי, דיוק במצב הדברים. אין כל ספק שהלאומיות הישראלית צמחה מתוך היהדות, או, בהשאלה מהדברים שכתב כאן ניר רייזלר, ביטוי למטמורפוזה שעברה היהדות הלאומית.

    מתוך שיחות קצרות שהיו לי עם שולמית אלוני בונשא, אני נוטה לחשוב שזו גם דעתה. אולי תופתע לשמוע, אך בפעם האחרונה ששמעתי ואתה מדברת על נושא זה (לפני כשנה-שנתיים) היא הבעיה תמיכה בחוק השבות.

  15. הפעלת העסקים בשבת ומכירת בשר החזיר נעשים למרות החקיקה בישראל. אתה יכול לבצע קניות בשבת בגלל כשל של המדינה לאכוף את החוק האוסר על פתיחת חנויות בשבת, לא בגלל חופש דת.
    ומעבר לכך, בעבר נעשה ניסיון ליצור הפרדה בין הדת היהודיות ללאומיות העברית. אך הפרדה זו הייתה למראית עין בלבד: רק יהודים (בדת) יכלו להיות עברים (בלאום) ולהפך.
    אגב, ישנו נושא נוסף של לאומיות אתנית (כגון: ערבי, יהודי) לבין לאום אזרחי (כגון: אמריקאי, צרפתי וגם ישראלי). חבל שלא עמדת על כך.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s