עוד

טרור מסוג אחר – על משטרת המחשבות באקדמיה

דוד מרחב – כל הזכויות שמורות @

פורסם בעיתון "מקור ראשון" בתאריך 9.7.2010

שני מרצים בעלי תקן, ד"ר ניב גורדון וד"ר ירוחם לויט, עובדים באוניברסיטת בר-גוריון. האחד מרצה במחלקה למדע המדינה, האחר מרצה בכיר בגמלאות בבית הספר לרוקחות. הן גורדון והן לויט אוחזים בדעות שנויות במחלוקת: האחד קורא באופן שיטתי להחרמת ישראל והאקדמיה, האחר טוען כי ההומוסקסואליות היא פגם ובמידה כזו או אחרת מסוכנת. אולם אוניברסיטת בן-גוריון סירבה לגעת בשיערה משיערות ראשו של גורדון בשם "החופש האקדמי". לויט, שהביע את דעתו בקורס "אתיקה רפואית" שהוא מעביר, סולק בבושת פנים.

במהלך ויכוח בין שני סטודנטים בקורס, העיז לויט להביע את דעתו. לשיטתו, הומוסקסואלים המנהלים אורח חיים מוחצן עלולים לפגוע בצעירים שאינם בטוחים במיניותם ולמנוע מהם חיי משפחה "נורמאליים". נטייה מינית, פסק לויט, ניתנת לריסון ולבחירה. "אני, לדוגמה, נמשך לכל הנשים, אבל אני מרסן את עצמי; כך יכולים גם ההומוסקסואלים", הוסיף.

דעותיו השנויות במחלוקת של לויט הספיקו להנהלת האוניברסיטה. הוא זומן לוועדת ההוראה האוניברסיטאית, אישר את הדברים שיוחסו לו אכן ולהגנתו טען כי החופש האקדמי מקנה לו זכות לפעול לפי הבנתו, וכי בשיעורי אתיקה ישנה זכות להבעת דעה אישית. מנהל בית הספר לרוקחות, פרופ' ריאד אגבריה, אישר כי עבודת המרצה הופסקה. העובדה שלויט הוא תושב קריית ארבע לא סייעה לו, בלשון עדינה.

האיפה ואיפה בין גורדון ובין לויט איננה נובעת רק מהעובדה שגורדון הוא מרצה בכיר בעל קשרים בינלאומיים שכל פגיעה בהעסקתו עלולה להצית קמפיין בינלאומי נגד האוניברסיטה. גם העובדה שלויט הוא תושב קריית ארבע איננה הסיבה היחידה לכך שעבודתו הופסקה. היחס המועדף לגורדון וההתנהלות המקרתיסטית כלפי לויט מקורה בחשש ממשי של שלטונות האוניברסיטה מפני משטרת המחשבות השמאלנית השולטת באקדמיה.

משטרת המחשבות באקדמיה הישראלית מנהלת את המחלקות השונות באמצעות קוד ברור של ערכים, עקרונות ודעות שכל חריגה מהן נידונה לסנקציה קשה. דמוניזציה לישראל – מקובלת. הגנה על ישראל מפני הקמפיין האנטישמי נגדה – אסורה. הגדרת הציונות כקולוניאליזם – רצויה. ביקורת על הפלשתינאים – פוליטיקה שראוי להוציאה מהשיעורים. הנפת דגלים פמיניסטיים רדיקליים והגנה על שינויי מין לכל המעוניין – ליברליזם נאור. פקפוק בטענה שהומוסקסואליות הינה נטייה מולדת ורצויה – נבערות חשוכה שיש להילחם בה.

למשטרת המחשבות הזו יש כוח בינלאומי בלתי-מבוטל. בכיריה יושבים בוועדות המינויים, מחליטים על חלוקת מלגות ותמיכה כלכלית, מכריעים בעניין העלאות בדרגה, מאשרים שבתונים ונסיעות לחו"ל ושופטים עבודות מחקר. יציאה נגד משטרת המחשבות הזו היא כמעט התאבדות. לכן, רוב המרצים – לרבות אלה בעלי התקן שמשכורתם מובטחת – נמנעים מלהילחם בה ונכנעים לכל שיגיונותיה. אוניברסיטאות מסוימות כבר חסומות מלכתחילה למרצים הנחשדים בסטייה מהקו המפלגתי. ברוב המחלקות במדעי הרוח אין ולו חובש כיפה אחד. חדרי מחלקות משמשים לא אחת כנסים פוליטיים ונעשה שימוש במשאבים אוניברסיטאיים כגון ציוד מחשבי, אינטרנט ודואר אלקטרוני, רשימות תפוצות וסילבוסים לשיעורים. כך, בקורס מבוא לסוציולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, סולקו חיבוריו של הסוציולוג הנודע וחתן פרס ישראל, שמואל נח אייזנשטדט, מהסילבוס. במקומו נכנסו חיבוריו של ד"ר עזמי בשארה.

משרד החינוך איננו שש להתערב בנעשה באקדמיה. ישנו חשש מהותי שכל ניסיון להתערב בתכנים יזכה לקמפיין בינלאומי נרחב ויגביר את המאמצים להחרמת האקדמיה. המדינה ממשיכה להזרים עשרות מיליוני שקלים, ללא כל פיקוח, למוסדות שבכיריהם פועלים בגלוי נגד ישראל. אף אחד לא תוהה איך מוקצים תקנים חדשים ולמי ניתנות מלגות יוקרתיות. האקדמיה ממשיכה לפעול כטריטוריה אוטונומית בחברה הישראלית, ללא ביקורת ופיקוח.

החופש האקדמי הוא ערך מקודש, ללא ספק. אולם כאשר החופש הזה ניתן רק לצד אחד, ראוי לשקול שוב אם לא מדובר בעריצות מחשבתית שיש להיאבק בה ולא בחירות של ממש. משרד החינוך צריך לבטל את פיטוריו של ד"ר לויט בשל דעותיו השנויות במחלוקות. כשם שד"ר ניב גורדון ממשיך להתפרנס מכספי משלם המסים ולקרוא להחרמת ישראל מתחת לכל עץ רענן, ראוי להניח לד"ר לויט לומר את אשר על לבו. החופש האקדמי הוא גם החירות לפולמוס, לא חופש לאינדוקטרינציה חד-צדדית של סטודנטים.

מודעות פרסומת

9 מחשבות על “טרור מסוג אחר – על משטרת המחשבות באקדמיה

  1. נח אייזנשטדט גזען אשכנזי שונא מזרחים

    כך כותב איתן בלום במחקר שפורסם באוניברסיטת תל אביב

    ….ועד נח אייזנשטדט במחקריו הסוציולוגים המכוננים,ה'מזרחים' נותחו,נחקרו ויוצגו,כמשתייכים לעולם אפל וסוטה ,ובואם נתפס כסיבה לגל הפשעים הכללי במדינה,להידרדרותה המוסרית,ובקיצור,כרמעט לכל תופעה תרבותית שלילית.

  2. אבל מה לעשות, אייזנשטדט צודק בכל מילה, גם אם זה לא נעים לשמיעה למזרחיים.

    ולגבי הפוסט: גם את לויט וגם את גורדון צריכים להעיף לכל הרוחות

  3. דוד, אתה מתאר מציאות מאוד מטרידה, בלשון המעטה. אני שואלת את עצמי אם זה לא כך גם בעיתונות: אין הדרה של ימניים מהשיח?

  4. מובן שמאבק לא עובר בתודעתו של האוייב במקרה הזה האוייב הציוני אשכנזי. הן מהפוסט והן מתגובתו של שולטהייס עולה שגזענותה של הציונית הן כלפי ערבים והן כלפי מזרחים יש אחיזה חזקה מאוד בקרב האשכנזים.

  5. המעניין בעסק זה הוא שדעתם של רוב הסוציולוגים הערביים חוקרי החברה הערביים ודומיהם על היהודים המזרחים היא שהם נוכלים, פרזיטים פושעים אבות כל רוע – ככתוב בקוראן ומפרשיו. ניתן לומר שאיזנשטט פשוט העתיק את דעת המוסלמים על יהודי המזרח. זאת גם סיבה אחת מדוע נוקו מארצות ערב – בכדי שלא יזהמו את המוסלמים. זאת סיבה לכך שהרבה מוסלמים לא יאכלו או ישתו מכלי שאכל או שתה ממנו יהודי מזרחי מתוך עצם מהותם הזיהומית. סיבה נוספת לחלאתיות השורשית של יהודי ערב היא היותם משרתים נרצעים של אימפריאליזם זר תורכי -עותמני ואח"כ אירופאי. חוק כרמייה הגזעני שיזמו היהודים בצפון אפריקה הנו דוגמה אחת לגזענות המהותית הטבועה ביהודי המזרח. כך גם בעירק ובמצרים ולבנון (מי מיהודי לבנון ומצרים בכלל דיבר ערבית בביתו? )יהודי עירק ומצרים שרתו בשמחה את האימפריאליזם וסוכניו – נורי סעיד בבגדד והמלך פארוק בקהיר. הם טמאו את ארצם בכל זוהמה מערבית אירופאית: קפיטליזם, ליברליזם קומוניזם. משום כך שחרור מצרים, עירק ואלגיריה מהאימפריאליזם גרם דבר ראשון להתנקות מסוכניו – היהודים. העובדה? האשכנזים שיורדים מישראל כי נמאס להם מהמזרחיים והערבים מקבלים בחזרה אזרחותם ומתקבלים בעין יפה בכל מקום ממנו באו. שום ארץ ערבית מוסלמית לא מקבלת בחזרה את היהודים המזרחיים בגלל בוגדנותם נטייתם לפשע ממש כפי שאמר איזנשטט. הם מהגרים לארצות המוצא של האשכנזים כי במקום ממנו באו מכירים אותם ולעולם לא ייתנו להם לשוב ולעולל שם את מעשי הבוגדנות האופיניים להם.

  6. שני פרופסורים גרמנים.
    אחד אמר שהשואה היא בלוף מפוברק שיצרו אויביה של גרמניה כדי להפציצה מהאוויר ולקרוע ממנה השטחים,

    ואחד קם בוקר אחד והחליט לפרסם בכל אמצעי שעמד לרשותו שהיטלר הוא חייזר מהכוכב זרוקאטריס שנשלח לכדור הארץ על מנת לדלל את אוכלוסיית המין האנושי.

    שתי דעות חריגות.
    הראשון לא רק מסולק מתפקידו, אלא עומד לדין ונידון לכמה שנות מאסר.
    השני הופך לבדיחה לאומית, אך ממשיך ללמד הנדסת מכונות.

    בכל המדינות שהמשטר הישראלי מעוניין להידמות להן ההגבלה על חופש הביטוי היא כמעט אך ורק נגד הקצה הימני של המפה הפוליטית ולא בשום מקום אחר.

  7. אומנם לויט לא קרא לאלימות ולהסתה נגד הומואים, אבל אפשר ליטול מכל מיעוט את הזכויות שלו, גם בלי דעות הקוראות להסתה ולאלימות – כאשר דעת-יחיד כמו זו של לויט משתכפלת והופכת להיות נורמה.

    אנחנו תמיד טוענים שכל דעה שאינה קוראת להסתה ולאלימות היא דעה לגיטימית, ומותר לה להישמע במרחב הציבורי. אבל אסור לשכוח שדעה אחת הופכת לשתיים, ואחר-כך ל-20 אלף, ופתאום יש קבוצה בכנסת שנוטלת מההומואים כל אפשרות לקבלת זכויות-אזרח. וכל זה עדיין בלי אלימות ובלי הסתה – "בנועם ובדרכי שלום".

    יש גבול דק בין דעה ובין הסתה למשהו שעלול, בסופו של דבר, לפגוע במישהו. האם היה צריך לפטר את לויט? אני לא בטוח. אבל בהחלט היה צריך לתת לו נזיפה כלשהי, על שטען שנטייה מינית היא דבר שמושפע מאחרים. הבן אדם לא מבין כלום בנושא שבו הוא דן. הרי הומואים ולסביות נולדים למשפחות הטרוסקסואליות – איך זה לא משפיע עליהן ומוחק את הנטייה ההומוסקסואלית? או איך תהליך הסוציאליזציה שעובר הילד ההומו, לא הופך אותו לסטרייט?

    בקיצור, לויט טועה ומטעה, ומילים שכאלה סופן שיחזירו את ההומואים לשנות ה-80 ולאפשרות של מאסר.

  8. לגבי לויט, המציאות אפילו יותר חמורה ממה שציינת : הכל התחיל לאחר אותו שיעור מפורסם שמספר סטודנטיות התלוננו שהן נפגעו מדבריו. במספר הזדמנויות, פרופ' כרמי ציינה שלויט הוצא מהמערכת מכיוון שהסטודנטיות הרגישו שהוטרדו מינית. הטענה הזו מאוד בעייתית מכיוון שאם הוא אכן הטריד מינית, זה היה צריך להגיע לאחראית על ההטרדות באוניברסיטה ואולי גם למשטרה. אם זו טענת שווא, אז צריך לנקות את שמו.
    כרמי בחרה בדרך הכי לא מכובדת : האשימה אותו בהטרדה במיילים פנימיים ופנאל שהיה לפני הסטודנטים, אבל מעולם לא דרשה חקירה מעמיקה ומיצוי הדין.

    לגבי ההמלצה הסופית שלך, אינני מסכים. הטיפול של משרד החינוך לא צריך להיות נקודתי, אלא לגעת בלב הבעיה : מימון ציבורי למוסד המנוהל באופן פרטי. המצב צריך להשתנות לאחד הכיוונים: להכניס את השפעת נבחרי הציבור לניהול או להפסיק את הסבסוד. רק לא שישאר גרוע כמו היום.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s