מה בין הקרן החדשה לישראל ובין מחאת יוצאי אתיופיה?

בשבוע האחרון, נראה היה שהותנע מהלך נוסף במה שהגדרתי באחד מטוריי הקודמים כ"בליץ נגד נתניהו": הפעם דומה שמדובר במחאת עולי ויוצאי אתיופיה. כזכור, השלב הראשון של הבליץ הגיע מבית המדרש של המטאורולוג הכושל, אהוד ברק, מומחה בעיני עצמו לצונאמי שמעולם לא בא. הוא נכשל עם התפלגות מפלגת העבודה. השלב השני היה המאמץ להציג את ישראל כגזענית בעקבות "גל החקיקה האנטי-דמוקרטי". זה קרה רגע לפני המהלך השלישי, והדרמטי, של המחאה החברתית, אחד מהכישלונות המפוארים בתולדות ישראל להפיל ממשלה באמצעות "הרחוב". אחר כך הגיע שלב נוסף, של חיבור בין המאבק "להצלת הדמוקרטיה" ("נגד סכנת הפשיזם", קוראים לזה במפקדה הקומוניסטית), לבין תופעות כמו "הדרת נשים" אגב דמוניזציה לחרדים. ועכשיו, כאמור, מגיע שלב הנוסף והוא הבערת השטח באמצעות התססת יוצאי אתיופיה ועוליה.

מדוע המחאה הזו מתפרצת במשמרת של נתניהו? הפגנת יוצאי אתיופיה בשבוע שעבר

מדוע המחאה הזו מתפרצת במשמרת של נתניהו? הפגנת יוצאי אתיופיה בשבוע שעבר

אין צורך להסביר, שיוצאי אתיופיה מהווים השכבה המדוכאת ביותר בישראל. יותר מהמזרחים של דוד בן-הרוש. חלקם הגדול סגורים בגטאות עירוניים. מספר עובדי שכר המינימום בקרבם הוא עצום. מצב תעסוקת הנשים קשה מאוד, ודומה שבכל תחום אחר בחיים, יוצאי אתיופיה לא הצליחו להשתלב. הם שקופים לחלוטין. אם מדי פעם בודקים מה אחוז המזרחים בקרב הסגל האקדמי או עובדי המדינה, הרי שבמקרה של יוצאי אתיופיה, אין טעם. מדובר בקהילה מקופחת, ויום אחד – שאולי קרוב יותר מכפי שאנו מאמינים – יהיה מי שישאל אותנו, את הישראלים הוותיקים, מדוע הבאתם אותנו הנה, לסגור אותנו בקצה הישראליות. הבעיה הגדולה היא, שמצבם של יוצאי אתיופיה לא החל אתמול. וגם לא בממשלות אולמרט, שרון או ברק. הוא החל הרבה לפני כן. על המחדל הזה חתומות כל הממשלות. ומבין כולן, שרת העלייה והקליטה בממשלת נתניהו, סופה לנדבר, מצטיינת בפעילות למענם. יכול להיות שלא מספיק. ובהחלט סביר שיש מקום להקצות עשרות מיליוני שקלים לשיקום הקהילה האתיופית בישראל ולקידומה. במלים אחרות, גם אם הממשלה הנוכחית עושה יותר מקודמותיה למען יוצאי אתיופיה, וגם אם זה עדיין רחוק מלהיות מספיק, בכל זאת גם בתחום הזה, ראש הממשלה מתעלה על קודמיו. אז מדוע המחאה הזו מתפרצת במשמרת של נתניהו?

נתחיל בכמה עובדות: באתר הקרן לישראל חד"שה, נכתב ב-18 לינואר, כי "הקרן החדשה לישראל החליטה להקצות מערך תמיכת חירום של 10,000 שקל לצורך מימון הסעות מפגינים מכל רחבי הארץ להפגנה הגדולה של בני העדה האתיופית נגד האפליה שהתקיימה השבוע בירושלים". לפי הקרן, ההחלטה על מענק התמיכה התקבלה בעקבות פניית נציגי הקבוצה באמצעות ארגון 'טבקה' לקרן החדשה לישראל לקבלת סיוע במימון העצרת. בקרן מסבירים: "הקבוצה מורכבת מ- 14 צעירים בני העדה האתיופית, סטודנטים מאוניברסיטת תל-אביב ומהמרכז הבינתחומי בהרצליה, וכן מנהלי קבוצת ה'פייסבוק', 'אתיופים מאוחדים', בה חברים למעלה מ- 10 אלפים חברים. הקבוצה התארגנה בשבוע שעבר סביב סוגיית הסירוב להשכיר דירות ליוצאי אתיופיה בקריית מלאכי וסביב תופעות אפליה וגזענות נוספות כלפי העדה האתיופית".

בדו"ח שיצא ב-2009 באנגלית מטעם עמותת 'טבקה', לא זו בלבד שהקרן לישראל חד"שה מופיעה ברשימת התורמים (בצד לא מעט קרנות אחרות), אלא שתורמים מארה"ב מוזמנים להפנות את תרומותיהם לקרן בשם P.E.F. Israel Endowment Funds או ל'קרן החדשה' עצמה. התיאור התמוה של הקרן החדשה, שכביכול 'טבקה' פנתה אליה למימון ההסעות בבחינת הייתה איזושהי קבוצה חיצונית, מיועד להסתיר למעשה את העובדה, ש'טבקה' היא שלוחה של 'הקרן החדשה'.

אין בדברים האלה כדי להטיל דופי במחויבותם של אנשי 'טבקה' לעניין מעמדם וזכויותיהם של יוצאי אתיופיה. וגם אין להטיל ספק, שישנם אנשים טובים ב'קרן החדשה' שרוצים באמת ובתמים בהפסקת הגזענות והאפליה נגד יוצאי אתיופיה. אולם 'טבקה' נוסדה לפני 12 שנה. סביר להניח שמצב יוצאי אתיופיה לא היה טוב בשעתו משהוא היום. הימור קל שלי: המצב כיום פחות גרוע משהיה בעבר. אז מדוע דווקא עכשיו מתחילים יוצאי אתיופיה לצאת לרחובות? האם לפתע במשמרת של נתניהו כראש הממשלה באו מים עד נפש? מדוע לא אורגן קמפיין כזה בתקופת ממשלת שרון או בעידן אולמרט? יש מי שיטען שאין זו מקריות. שקיימים גורמים המעוניינים להתסיס עוד ועוד קבוצות בחברה הישראלית נגד נתניהו. ויש מי שיאמר, שהנעת יוצאי אתיופיה למחאה חברתית תגרור אותם להצביע בבחירות למפלגה שלפתע תחרוט על דגלה את מאבקם. האם המחשבות האלה מקורן בפרנויה מוזרה? אולי. האם הרצף שנמתח בין המחאות השונות של השנה האחרונה לבין מחאת יוצאי אתיופיה, הוא מקרי בעליל? לא בטוח.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • p\  ביום ינואר 21, 2012 בשעה 16:33

    תשמע, מזל שבלוגים סובלים כל מידה של פראנויה ותחושת רדיפה. אני קורא אותך מדי פעם, לעיתים יש לך דברים סבירים לכתוב. לא שאני מסכים עם הכל ואפילו לא עם הרוב אבל טור כל כך מיותר, מתבכיין ובלי פואנטה…באמת בזבוז זמן.

    ואגב, אם לא שמת לב, הליכוד הפך למפלגת שלטון והיא כנראה שתמשיך להיות כזו בשנים הקרובות. אתה כנראה רוצה לחיות במדינה שבה מפלגת השלטון מהוללת השכם וערב ואין עליה ביקורת מכל סוג. אני מקווה שרוב האזרחים בישראל, גם כאלו שאני לא מסכים איתם, לא מעוניינים בכך. שאיפה של בני אדם צריכה להיות שיהיה יותר טוב לכמה שיותר מאיתנו. אישית, כאדם שבהחלט נהנה מפריבילגיות אשכנזיות, אני כן משתדל להסתכל קדימה, לעתיד, ולראות שאי השוויון שקיים (על אפך וחמתך) שאני אפילו לא מאשים את הממשלה הזו אלא את ממשלות ישראל, ושבעלי השררה רק הולכים ומתחזקים וככל שלהם, למעטים שבהם, יש יותר ליותר יש פחות (ואת תיאוריית הטפטוף או החלחול למטה השקרית אתה וניאו-ליבראלים אחרים יכולים לנסות ולזרוק לכיוונינו ככל שתרצו אבל לא נקנה אותה יותר).

    בקיצור, הליכוד בשלטון, המצב של הרוב הולך ונהייה גרוע יותר. הפערים בישראל הם השניים ב OECD ואנחנו ועוד רבים בכל העולם (שאגב לא ממומנים ע"י הקרן החדשה לישראל) רוצים שינוי. תפסיק להתבכיין.

  • יותם בר און  ביום ינואר 21, 2012 בשעה 16:34

    נכון, זה לא מקרי, סוף סוף עוד ועוד קבוצות יודעות מי האויב שלהן, והוא בתוך העם ולא מחוץ לעם. וטוב שיש קרן חדשה שמסייעת לזה, במקום הקרן הקיימת הגזענית והמנשלת.
    ואני בטוח במאה אחוז שכן הייתה פרובוקציה מצד הנחלאי.

  • דרול  ביום ינואר 21, 2012 בשעה 20:58

    לא רק שהקרן הביאה את האתיופים להפגנה.
    נראה לי שבדיקה לעומק תוכיח ,שהיא הביאה אותם ארצה.

  • יונה בשחור  ביום ינואר 21, 2012 בשעה 21:57

    אחלה פוסט ואין כרן שמץ של מקריות.
    הקרן לישראל חדשה מעורבת בעניין ולגבי הכתבה ששודרה על הגזענות בקרית מלאכי- בולשיט אחד גדול.

    בטח שיש גזענות נגד אתיופים אבל לטעון שתושבים התאגדו כדי לא למכור או להשכיר דירות לאתיופים על סמך אדם אחד מטורלל (אחד!!!) שניבל את הפה מול המצלמה – זה נראה חשוד מאוד.

  • ניר  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 4:36

    נראה לי שזה ברור – צריך להיות מאד תמים כדי לחשוב שבאופן אורגני פתאום אנחנו עוברים ממחאה על יוקר הקוטג' למחאה על שכר דירה למחאה על הדרת נשים למחאה על תקציבים לחרדים למחאה על יחס לאתיופים.

    אף אחת מהבעיות האלו לא חדשה. מחאות שונות בעניינן כבר היו בעבר רק שמשום מה לא קבלו יחס דומה בתקשורת (חוץ מאשר כשנתניהו היה רה"מ או שר אוצר). יש זהות אינטרסים כרגע בין התקשורת, בעיקר ידיעות אחרונות, שרוצה להכאיב לנתניהו כדי שיסגור את "ישראל היום", לתנועות שמתנגדות לו פוליטית, ולגופים כמו הקרן שצריכים לשווק את ישראל כמקום בעייתי על סף הדרדרות לפאשיזם כדי לגייס את התרומות שעליהן מחייתם.

    יש פה מסע דומה מאד לזה שנערך בעולם להשחיר את ישראל עצמה, שגם הוא מתבסס על זהות אינטרסים בין גורמים שבד"כ לא משתפים פעולה.

    זה בולט בעיקר על רקע השקט הבטחוני. לולא הרעש הזה אנשים, בישראל ומחוצה לה, עלולים לתהות למה בעצם המפלגה שהובילה את ישראל לשתי מלחמות בשלוש שנות שלטונה נחשבת אלטרנטיבה "יונית" לממשלה הנוכחית.

    מה שיוצא דופן הפעם הגיוס של תקשורת חוץ, במיוחד בארה"ב. מי שניזון מהניו יורק טיימס – שזה רוב קובעי ההחלטות בעולם המערבי – יכול לקבל את הרושם שישראל הפכה בשלוש שנים לתאוקרטיה חשוכה על סף הפאשיזם.

  • נדב  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 10:15

    דוד היקר,
    ברגיל אני נהנה לקרוא את דבריך, גם אם לא תמיד מסכים. אך הפעם?
    האם כאב התדמית של נתניהו מדמם בעיניך יותר מכאביהם של עולי אתיופיה?
    האם נגזר עלינו להתבוסס בויכוחי אד-הומינם חסרי תוחלת,
    או שישנה פיסת מציאות בחוץ שיש טעם לדבר ולהתמקד בה?
    יש עולם מחוץ לנתניהו… אנא, קצת פרופורציה.
    נדב

  • גיל יפת  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 14:13

    הכל היה תמיד, אבל עם נתניהו הכל יותר גרוע.

  • כבת ליוצאי אתיופיה  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 18:10

    דוד שלום,
    אני חשה צורך לומר לך- אתה טועה! נשמע לך הגיוני שהקרן החדשה לישראל היא שגרמה להתעוררות (המבורכת יש לומר) של בני עדתי? האם הקרן החדשה לישראל היא שדאגה במשך שנים להפלות ילדים החל מהפעוטון דרך הגן לביה"ס, לסרס נשים עולות, היא שדאגה לחלחל במוחותיהם של כמה נבלות שמקומי בקבר? שקצין בצה"ל לא ראוי להיות לשכן בגלל מוצאו?
    תשובה אחת:ל-א! זו לא הצגה מאורגנת, אנו חשים זאת על בשרנו. מדובר בתהליך של כמה עשורים, הדור הצעיר שמנסה להתערות בארץ וחוטף בחזרה סטירות מצלצלות הבין שנגמר עידן השקיפות, אנחנו ממשיים ופה כדי להישאר ולהשתלב ולעצור עוד עכשיו את ההדרדרות במצבנו. תאוריית הקונספירציה שלך מבזה אותך ואותנו. תם עידן התמימות ואנו לא כלים בידי היוצר, לידיעתך. אילו ראש הממשלה היה מפעיל את השפעתו בנושא אולי לא היה צורך בחיפוש אחר מקורות מימון להסעות להפגנה, כי לא היה טעם להפגין. אילו…

  • דני  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 18:52

    לדרול החסר השכלה
    וליונה בשחור
    לדרול המטומם-אני בטוח שיש לך חור רציני בהשכלה אילו הייתה בודק קצת (הדבר המינימלי ויקופדיה) הייתה מגלה שיהודי אתיופיה הם יהודים בהרבה יותר משאתה יהודי וזה זכותם לעלות ארצה. בזמן שכל יהדות אירופה ויהדות ספרד הושפלו ונדדו ממקום למקום שלטו יהודי אתיופיה במשך 1300 שנה באימפריית חבש שכללה את סודן תימן אתיופיה וסומליה בעצם עד לפני 300 שנה יהודי אתיופיה שלטו בבית המלוכה צאצאים של מיניליק בנם של מלכת שבא והמלך שלמה……

    מר יונה בשחור-במקרה ורק במקרה אני תושב קרית מלאכי ואני מכיר חלק ניכר מהדיירים ובשיחות איתם הובהר לי שחד משמעי יש הסכם לא רק בין הדיירים אלא גם עם הקבלן ועקנין שהוא מתפאר בזה שכל הדירות שלו בלי אתיופים ועם אתיופי בא לקנות ממנו אז הוא מעלה את המחיר של הדירה פי שתיים… והיה זוג שהלך לראש העיר והתלונן על כך ומה שראש העיר מר מוטי מלכה עשה? נתן לו קנס של 4 אלף ש"ח וזהו ועם בודקים לעומק אז מגלים גם שרק הקבלן ועקנין זוכה בכל המכרזים של הבנייה בעיר ואיך תסביר את זה???

    שבוע טוב

  • ד. דנון  ביום ינואר 22, 2012 בשעה 19:19

    אני מציע שכל עוד נתניהו בשלטון, לא תהייה שום מחאה בשום נושא.
    לא יפה הכפיות טובה הזאת. הוא כל כך אוהב את העם.

    אפעל כמובן לקדם רעיון זה באמצעות חקיקה.
    ,

  • מגוס  ביום ינואר 23, 2012 בשעה 11:12

    מהכתבה שלך לא ראיתי חוץ מסוג של קונספירציה ואל כל דבר בחיים אפשר להביא ולנסות לתת סטירה ואם אתה חושב שזה בגלל שלטון זה או אחר אתה טועה ולשאלה שלך למה עכשיו סימן שלא חקרת לעומק לידיעתך היו הפגנות לפני 1.נגד הגיור לחומרה 2.נגד פרשת הדם וזו היא השלישית וזו הייתה מחאה של צעירים בני גילאים 20 -35 שמאורעים בחברה יותר מהאוכלוסיה הבוגרת, ורק להזכיר לך להסתכל על הקישור הבא ותגיד לי אם נשארת באותה דעה או לא http://www.planetnana.co.il/ederym13/gazezet.htm

  • mb  ביום ינואר 26, 2012 בשעה 20:13

    ראשית, קהילת ביתא ישראל עלתה לארץ ישראל בזכות עצמה. אמהות ואבות של הקהילה של ביתא ישראל שמרו אמונים לארץ ישראל ואת הזיקה הזו העבירו והשרישו לדורות הבאים, חרף כל הקשיים שנתיקלו ואיתגרו אותם מבחינה רוחנית ופיזית.

    סוד קיומה של הקהילה הזו אינו טמון הודות לעולים ממדינות השונות בארץ ובטח שלא ע"י מוסדות המדינה שאותם מאיישים אנשים מאותו זן שאף פעם לא רצו לראות את התחייה של קהילת ביתא ישראל, וליתר דיוק, את עלייתם ארצה.

    האמונה הבלתי מתפשרת של הקהילה ביהדותם האמיתית על פני התבל היא- היא זו שסייעה לחידוש הקשר והזיקה לציון.

    לצורך הגשמת המטרה הזו התבצעו כמה תהליכים טכניים כמו למשל לחץ של ממשלת ארה"ב (ג'ורג' בוש האב) על ממשלת ישראל להעלותם ארצה.

    כנגד כל הקשיים שהציבו העולים ממדינות אחרות בישראל, שרק אתמול הם היו פליטים במדינות אירופה ובמדינות ערב/איסלם, קהילת ביתא ישראל הצליחה להגשים חלום של אלפי שנים ולעלות לארץ ישראל.

    אני לא אוהב את אופן התבטאות המתנשאת והמטופשת של העולים וצאצאיהם של העדות השונות בישראל, כאילו הם "בעלי הבית", שורשיים, וקהילת ביתא ישראל שעלו בעת האחרונה הם כאילו האורחים במדינה. כנראה העולים וצאצאיהם שכחו שהם היו פליטים במדינות אחרות ואילו עולים ממדינות ערב/איסלם שכחו שהם חוייבו לגור בשכונת נפרדות (גטו ,מלאח) כמצורעים.

    חס ושלום, אם תתרחש מלחמה קשה עם אויבי מדינת ישראל אני סמוך ובטוח שאותם עולים וצאצאיהם פתאום "ייזכרו" שיש להם פספורט/דרכון שני למדינת המוצא שלהם…

    לכותב הבלוג כנראה שישנתם שנת דובים (או שנת ישרים) במהלך כל שנות המאבק של קהילת ביתא ישראל. מן הרגע שרגלי יהודי אתיופיה דרכו על אדמתם הם נאבקים בכל החזיתות; בתחום החינוך,הדת, התעסוקה, שוויוון, כנגד הגזענות וכו'. אין תחום או זכויות בסיסיות שעליהן לא נאבקים. לקהילת ביתא ישראל אין חשיבות לתיזמון של המחאות כי תמיד נלחמו כנגד המימסד והאזרחים במדינה על מנת לשמור על זכויותיהם.

    ניתן לשער שכותב הבלוג אף פעם לא היה ער מספיק לבעיות החברתיות הכלכליות שגורמת קבוצת מיעוט במדינה לאוכלוסיות שלמות במדינה ובמיוחד לקהילת ביתא ישראל.

    רוב קהילת ביתא ישראל הצביעו לרוב למפלגה של בנימין נתנהו לא הודות למדיניות הכלכלית שלו, אבל דור הצעירים כבר לא מאמין לאף מפלגה או אישיות פוליטית! מאוד קשה לשכנע אותם! נמאס להם שאין הזדמנויות שוות לכלל אזרחי המדינה. הציבור הכללי במדינה אשר נפגע שוב ושוב ואין לו שוויון הזדמנויות בכל התחומים אלא רק למיעוט קטן המדינה בלבד אשר ממשיך לשדוד את אוצרות המדינה. כאשר אלו הן פני הדברים צריך להתלכד (יהודים, ערבים, מוסלמים, נוצרים) ולדרוש לממש את זכותו הבסיסית במדינה.

    לעניין מקורות הכספים למימון ההפגנות- בל נשכח שמדינת ישראל בשנותיה הראשונות קיבלה סיוע כלכלי מגרמניה וכיום מקבלת מארה"ב, כלומר חלק מהכסף שמגיע לישראל מקורו ממימון של אנשים בעלי אידיאלוגיה נאצית ואנטישמית ונגד קיומה של מדינת ישראל…

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.