מדוע לא אצביע לנתניהו ביום שלישי הקרוב?

במשך חמש שנים, תמכתי ופעלתי למען הליכוד ובנימין נתניהו. האמנתי, כי נתניהו – שניבא את כישלון הסכמי אוסלו, שבהם לא תמכתי מעולם וגם את כישלון קונספציית ההינתקות – הוא ראש ממשלה ראוי יותר מאהוד אולמרט. כמי שהגיע ממה שאהוד ברק אוהב לכנות "השמאל העמוק", וחתך ימינה בהשראת דמויות היסטוריות ידועות כמו גורג' אורוול, ארתור קסטלר ואלבר קאמי, וגם דמויות פחות ידועות כמו ארווינג קריסטול, נורמן פודהורץ ודייויד הורוביץ הניאו-קונסרבטיבים, חשבתי שהליכוד יוכל להוביל את ישראל למקום אחר. יתירה מזו: הדה-לגיטימציה נגד ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" הניעה אותי לתמוך בנתניהו במאמרים שפרסמתי ב"מקור ראשון" וגם בתפקידי במכון ז'בוטינסקי במצודת זאב.

נתניהו הוכיח כי אינו ראוי לשמש ראש ממשלה, אך את זאת הבנתי מאוחר מדי. כמו אנשי ליכוד אחרים, ראיתי במחאה החברתית ניסיון לפוטש נגד הממשלה. בד בבד, ניסיתי, ונכשלתי, לבקש מאנשי הליכוד ללכת לשכונות העוני והמצוקה ולחשוב על שינוי הכיוון והשיטה. המחאה החברתית הייתה ניסיון אמיץ להתקומם נגד השיטה הקיימת וככזאת ביטאה תנועה מלמטה של המוני צעירות וצעירים שהחליטו לצאת לרחובות נגד משטר כלכלי וחברתי שנתניהו לא המציא אותו אך קידם אותו.

עזבתי את תנועת הליכוד הגם שיכולתי להשתכר היטב, הן בבחירות המקדימות והן בבחירות הכלליות. נתניהו נכשל בארבעה אתגרים מרכזיים: ראשית, הוא בודד את ישראל בעולם והציג אותה כסרבנית שלום, כמעין צפון קוריאה מזרח תיכונית, במקום לקבל עליו את האתגר של מו"מ עם הפלסטינים, הגם שאני-עצמי ספקן ביחס ליכולתו של מו"מ כזה להצליח במצב שבו שתי ההנהגות מייצגות את האינטרסים הצרים של האליטות הכלכליות ולא את האינטרסים הרחבים של העם. שנית, הוא כשל במאבקו נגד התחמשות איראן בנשק גרעיני באיום כוזב להפצצתה הגם שהיה ברור לו שאין ביכולתה של ישראל לצאת לפעולה כזו מבלי להמיט על המדינה אסון ממשי. שלישית, הוא הניח לקיצוני הימין, גזענים, פשיסטים ומתנגדי הרעיון הדמוקרטי, להשתלט על הליכוד, והפך את מפלגת בגין וז'בוטינסקי למפלגה הדומה באופייה לחזית הלאומית של מרין לה-פן, מפלגתו של חירט וילדס בהולנד והמפלגה הלאומית הבריטית של גריפין באנגליה.

ולבסוף, הוא היה אטום לחלוטין לשוועת העם הנאנק תחת עולה של כלכלה כושלת המשרתת את האינטרס של הטייקונים ובעלי-ההון ולא את צרכי מעמד הביניים וציבור העובדים השכירים והעצמאים. במובן זה, הורדת מחיר השימוש בטלפון סלולרי עבור ציבור שהולך ונהיה עני, ומתן טיפולי שיניים חינם למיליון ילדים שאין להם מה לאכול, משקף את חוסר ההבנה של נתניהו בכלל היסודי בכלכלה: ככל שכושר הצריכה של הציבור גבוהה יותר, השגשוג הכלכלי מאמיר יותר.

ברבות הזמן, ניסיתי לנהל דיאלוג עם מפלגות שונות שביקשו להציע חלופות. הבנתי, כי אין היום בנמצא מפלגה פוליטית המבקשת לתת ביטוי אמתי למחאה החברתית מכאן, ולציבור שלם שחשובים לו ערכים ליברליים, לאומיים ודמוקרטיים ברוח ז'בוטינסקי. ברגע מסוים, גם חשבתי להצטרף לליכוד מחדש כדי להיאבק על דמות התנועה, אולם משראיתי כי חבריי הליברלים בליכוד מיישרים קו עם הקיצונים נוסח פייגלין, שבפועל נתן רהביליטציה לאייכמן במילותיו שלו, הבנתי כי יש צורך בהקמת גוף פוליטי חדש.

בבחירות הקרובות, לא אצביע נתניהו. נחשפתי לציבור שלם של אנשים, המבין כי יש צורך לנהל מאבק מקביל, פרלמנטרי וחוץ-פרלמנטרי, מהכנסת ומהרחוב, לניתוק קשרי ההון והשלטון ולייסוד שיטה חברתית שונה שבה יש מקום משמעותי ליהודים ולערבים, לעובדים שכירים ועצמאים, לבעלי עסקים קטנים ולרוצים ביוזמה חופשית, לסוציאליסטים ולליברלים, לאנשי ימין ושמאל. יש צורך אמתי בהקמת המרכז הרדיקלי שבו תומכים אישים כמו תום פרידמן מה"ניו יורק טיימס", סגן ראש ממשלת בריטניה, ניק קלג, ואלה שמגיעים ממורשת "הדרך השלישית" של אנתוני גידנס.

נתניהו חייב לעזוב את משרד ראש הממשלה כדי שיקרה פה שינוי אמתי. החלופה לנתניהו היא הקמת ממשלת רפורמה בהשתתפות כל מפלגות המרכז והשמאל, שתביא לשינוי דרמטי באופן שבו מתנהלת הכלכלה הישראלית, החברה והדמוקרטיה. השאלה מי יעמוד בראשות ממשלה כזו היא מינורית, הגם שהתשובה בראש: ראש המפלגה הגדולה בגוש המרכז-שמאל. כל ממשלה שבראשה יעמוד נתניהו ותכלול מרכיבים מגוש המרכז-שמאל, דינה לקרוס או להסתאב, כיוון שלליכוד הקיצוני בהנהגתו אין דבר להציע לעם מלבד הקצנה לכיוון הפיכת ירושלים לפיונגיאנג ומיטוט ציבור העובדים לכדי אוסף של עבדים.

אני מבקש מקוראיי, שיודעים על פעילותי מען ערכי הציונות הרביזיוניסטית, מורשת ז'בוטינסקי ובית"ר, האידיאולוגיה שבה בשתי גדות הירדן "יחיה לו בשפע ואושר בן ערב, בן נצרת ובני", לתמוך בכל מפלגה פוליטית ואידאולוגית מלבד הליכוד ביתנו בראשות נתניהו וליברמן. יש לנו הזדמנות אמתית לחולל שינוי בחברה הישראלית. בבוא העת, לאחר שתופל השיטה הקיימת וכאשר יסולקו מן השלטון אלה שעיוותו את משנת ז'בוטינסקי ובגין, תהיה לנו ההזדמנות לחשוב איך אנו מייסדים מחדש את החיבור הפוליטי בין לאומיות לבין ליברליות. כל תמיכה בליכוד ביתנו בראשות נתניהו וליברמן משמעה פגיעה בכל מה שהאמין בו ז'בוטינסקי.

ואסיים בציטוט מדברי ז'בוטינסקי במאמרו "שאלת הנשיאות" שפורסם בעיתון "העם" בתאריך 4 ביוני 1931: "אין זכות קיום לציבור, המסגל את מסילתו לטעמי 'מנהיגיו', במקום לקבוע את מסילתו ולהתאים אליה את בחירת השמשים, אשר יוציאו לפועל את רצון שולחיהם".

דוד מרחב, תל-אביב
ז' בשבט תשע"ג (18 בינואר 2013).

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אור  ביום ינואר 18, 2013 בשעה 17:24

    מאמר מצוין וחשוב.
    למעט העובדה שתצביע לארץ חדשה.
    כבר הוכחת (על פי מילותיך שלך) שהאמנת לאנשים הלא נכונים –
    אל תלך שולל אחרי החזיר הגדול שחזר בתשובה.
    ארץ חדשה לא תעבור את אחוז החסימה ואם כן – תקבל במקרה הטוב מנדט.
    לא הייתי רוצה שקולות חשובים כמו שלך ושל אחרים – יכניסו לכנת את אלדד שיתעסק סביר להניח בהתעמרות מצולמת היטב נגד השיטה או ביבי.
    מרצ. ברור שמרצ.

  • אבשלום אליצור  ביום ינואר 18, 2013 בשעה 19:11

    גם אני אצביע ארץ חדשה.
    בהצלחה.

  • Marco Sarrabia  ביום ינואר 18, 2013 בשעה 20:19

    מאמר מעניין המסביר למה הכותב לא מתכוון להצביע יותר לביבי. אבל באותה נשימה, הוא טוען שאין לו מחליף. חבל מאוד כי זה לא נכון. שלי יחימוביץ רוצה ויכולה להביא למהפך.
    דווקא מפלגת העבודה נותנת מענה לכל דרישות המחאה. חבל לבזבז את הקול שלך לאלדד יניב.

  • צבי  ביום ינואר 18, 2013 בשעה 23:39

    שטות גמורה
    "לפרק את השיטה", כפי שאלדד קורא לזה, הרבה יותר חשוב מדעות פוליטיות קטנות של ימין ושמאל
    אז למרות שאני הרבה יותר ממורכז בדעותיי הפוליטיות, אצביע ארץ חדשה כי אף אחד לא ינהל את המלחמה הזאת נגד "המטריקס" מלבד אלדד וחבורתו
    אני מוריד בפניהם את הכובע

  • אורי  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 6:03

    אנא! אל תבזבז את קולך, כל קול חשוב להפלת נתניהו ולא משנה לי מה שתצביע, רק אל תצביע למפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה ובכך למעשה עשית אקט של מחאה ללא תוצאה ממשית בשטח.

  • Etai  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 8:52

    הסכמתי עם כל מה שכתבת, מלבד המסקנה.
    עכשיו יש לי שאלה שמסקרנת אותי, ואשמח אם תוכל לענות לי עליה. למה לאלדד יניב אתה מאמין, וליאיר לפיד לא? מצד אחד בחור שאסף אליו חבורה של אנשים לא מוכשרים ורץ על הטיקט של "הייתי פושע ולכן אני מכיר את הטריקים, אבל חזרתי בתשובה". ומצד שני בחור שהוא לא פושע לשעבר, שאסף מסביבו חבורה מרשימה של אנשים, ושאין ספק שיעבור את אחוז החסימה.
    שניהם אומרים דברים דומים, מלבד נושא הלגליזציה, ולשניהם אפשר לבחור להאמין או שלא להאמין.
    אז למה דווקא עם המסוממים ללכת?

    • דב  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 12:08

      כי יאיר הוא התגלמות השיטה – מקורב לכל בעלי ההון – שלטון – עיתון

      • Etai  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 18:37

        אתה רציני? זה ההבדל בינו לבין אלדד יניב בעיניך? כי אם אתה כבר בעניין קונספירציות, אז הסיכוי שאלדד יניב סתם בא לתפוס ג'וב על הגב של כל שותפי העבר שלו הוא גבוה בהרבה בעיניי.
        בלי קשר, נבצר מבינתי להבין למה אנשים מתעקשים לדבוק בתאוריות קונספירציה לגבי כל מי שמנסה להציע אלטרנטיבה שלטונית.

  • ששון  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 9:45

    ברגע שיניב יחזיר את כל הכסף שהוא עשה ועודנו עושה, בי נשבעתי שאצביע לו עד יום מותי. כי אחרת הוא אותו המנוול שרק החליף את החליפה בטי שירט ואת הרולקס בכובע בייסבול.

  • יאיר  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 13:00

    אין ספק שאתה יודע על מה אתה מדבר, כי היית בפנים אתה מכיר מקרוב את הנפשות הפועלות. כך גם אלדד יניב ושניכם נתתם יד מעצם זה ששתקתם וויתרתם במהלך ארבע שנות שלטונו של נתניהו, ראיתי את הכתבה על אלדד יניב ומשפחתו, האיש יהיר ומנופח אגו עד להונולולו, למה שאאמין שהוא זה שיושיע את העם, מה כבר יוכל לעשות גם במקרה שיצליח לעבור את אחוז החסימה. כלום. למעט זה שיחבור לנתניהו ויעשה לביתו. אני רוצה להבין מה אתם חושבים שהציבור מטומטם, אולי, אבל לא כולם. אלדד יניב לא יעבור את אחוז החסימה וכל קול שיקבל זה על חשבון האפשרות להחליף את השלטון. הפיזור הזה הוא כמו יריה ברכה של האזרח.

  • דרול  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 17:41

    גם אני לא מצביע לביבי.
    פעם אחת בהיסטוריה הצבעתי בשבילו וקיבלתי את ההקפאה ואת נאום בר אילן.
    אולי אם אני אצביע למרצ, נקבל רשות להתפלל בהר הבית.
    היום באמת אי אפשר לדעת.

  • יהודה  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 19:58

    לאחר 4 שנים של מדיניות מטורפת וחסרת אחריות של נתניהו ושטייניץ אני מצביע למפלגת העבודה וזה מפני שאני יותר לא מצביע למפלגות קטנות (שהם לא ליכוד או מפלגת העבודה) ומצד שני כל פעם שמצביעים לגנרלים או לקצינים בסיירת מטכ"ל לא זז במדינה הזו כלום וכל הזמן מנפנפים לנו עם הדגל הביטחוני מדיני (שהוא מאוד חשוב) אבל מזניחים את הדגל הכלכלי חברתי ,, וטוב ששלי יחימוביץ מניפה את הדגל הזה אבל גם תטפל בנושא הביטחוני מדיני (כמובן עם צוות שיוקם למטרה זו) .

  • ויק  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 20:38

    אני מצביעת מר"צ ותיקה והשנה מוכנה לקחת צ'אנס, ו"לתרום" את קולי, למען הסיכוי שתהיה מפלגה שתפקח לטובת האזרח בכנסת. הרי בסופו של יום, כל ראשי המפלגות הגדולות נשלטים על ידי הטייקונים במשק.

    • רע  ביום ינואר 19, 2013 בשעה 22:55

      ויק, מרצ נשלטת ע"י הטייקונים? בגלל זה חוקקה זהבה גלאון את "חוק התספורות"?
      מרצ היא בחירה מצויינת: גם נגד הטייקונים, גם לטובת האזרח, גם לשוויון וגם לשלום.

  • דוד איש שלום  ביום ינואר 21, 2013 בשעה 20:18

    למקרא כתבתך וניבולי הפה שלך כנגד פייגלין וחברי הכנסת הלאומיים השפויים והנאורים בליכוד, מסתמא שהינך למרות הכחשותיך אוסלואיד אובדני, בדיוק כמו גלאון או לבני או גדעון לוי, מין זן אובדני בעל דחף בלתי נשלט לנהל משא ומתן על כבשת הרש שלנו כדי למסרה לאויב האסלאמו-נאצי. ובכן אתה מר דוד מרחב אוסלואידיוט טיפוסי מן הזן המסוכן ומעבר לכך, פאשיסט נוכלני ובחירתך ברמאי בעל הקבלות השפל אלדד יניב האופורטוניסט מעידה על מרכולתך הכוזבת והמסוכנת. אתה מן הזן הראוי לעיצתו של בעל השערות על הפנים, לך ותשתה מן הים של עזה.

  • התוהה הקטנה מהגליל  ביום ינואר 22, 2013 בשעה 0:25

    דוד אמריקאקי: על הפספורט האמריקאי ויתרת כבר? עד שלא תהפוך לישראלי בעל פספורט אחד כמונו המזרחים נמשיך לירוק עליך. שהפצצות מאיראן יפלו אנחנ לא רוצים שתברח כמו גיפל, כהנא וגולדשטיין שתמיד החזיקו פספורט זר. יאללה אחי תזחל בחזרה למחילה.

  • אבישלום יודפת  ביום ינואר 30, 2013 בשעה 21:41

    לדוד איש שלום. מה? לא הבנתי.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.